Er zijn verschillende mogelijkheden om langer zelfstandig te blijven wonen. Veel winkels en bouwmarkten hebben kleine hulpmiddelen. Bijvoorbeeld bedverhogers, badbeugels of een toiletsteun. Kijk op de Hulpmiddelenwijzer van Vilans welke hulpmiddelen er bestaan.
Via de Slimotheek kunt u slimme hulpmiddelen lenen om uit te proberen.
Kijk voor de mogelijkheden op de website van de Slimotheek (www.debibliotheekhaarlemmermeer.nl/meedoen/slimotheek). Voor vragen rondom visuele hulpmiddelen kunt u terecht bij Visio die regelmatig in de Bibliotheek in Hoofddorp aanwezig zijn.
Heeft u tijdelijk een hulpmiddel nodig? Bijvoorbeeld een rolstoel of krukken? Dit kunt u lenen bij een thuiszorgwinkel. Heeft u langdurig een hulpmiddel nodig? Dan kunt u bij de gemeente terecht. Of vraag advies aan uw huisarts of aan een ergotherapeut.
Wilt u leren omgaan met een hulpmiddel? Een ergotherapeut kan u helpen.
Hulpmiddelen kunt u vaak de eerste 6 maanden lenen bij de thuiszorgwinkel van Medipoint. Heeft u langere tijd een hulpmiddel nodig? Neem dan contact op met de gemeente of met uw zorgverzekeraar.
De kosten voor een hulpmiddel worden soms vergoed. Door de gemeente of door uw zorgverzekeraar. Als u geen recht heeft op een vergoeding kunt u een hulpmiddel zelf kopen. Bijvoorbeeld tweedehands.
Verkoop en verhuur van mobiliteitshulpmiddelen zoals wandelstokken, rolstoelen en scootmobielen.
Let op! Voor deze organisatie heeft u een verwijzing nodig. Neem hiervoor contact op met een consulent van de gemeente.
Specialist in hulpmiddelen om mobiliteit en woongemak te vergroten.
Let op! Voor deze organisatie heeft u een verwijzing nodig. Neem hiervoor contact op met een consulent van de gemeente.
Informatie en advies over slechtziend of blind zijn, begeleiding op het gebied van wonen, werk en onderwijs.
Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig. Informeer bij de wijkverpleegkundige of neem contact op met uw consulent van de gemeente. Heeft u nog geen consulent? Vul dan het Meldingsformulier Sociale Dienstverlening in op de website van de gemeente (hiervoor heeft u een DigiD nodig). Of bel naar de gemeente.
Informatie en advies over slechtziend of blind zijn, begeleiding op het gebied van wonen, werk en onderwijs.
Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig. Informeer bij de wijkverpleegkundige of neem contact op met uw consulent van de gemeente. Heeft u nog geen consulent? Vul dan het Meldingsformulier Sociale Dienstverlening in op de website van de gemeente (hiervoor heeft u een DigiD nodig). Of bel naar de gemeente.
Informatie en advies over slechtziend of blind zijn, begeleiding voor mensen met een visuele beperking.
Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig. Informeer bij de wijkverpleegkundige of neem contact op met uw consulent van de gemeente. Heeft u nog geen consulent? Vul dan het Meldingsformulier Sociale Dienstverlening in op de website van de gemeente (hiervoor heeft u een DigiD nodig). Of bel naar de gemeente.
Het Oogcafé Haarlemmermeer is bedoeld voor iedereen die zelf of in zijn/haar omgeving te maken heeft een visuele beperking of oogaandoening.
Locatie: het Duyckercafé in Het Cultuurgebouw.
Tijdstip: elke derde woensdag van de maand, 15.00 uur.
Toegang is gratis.
De thuiszorgwinkels van Medipoint bieden een ruim assortiment aan hulpmiddelen. Bijvoorbeeld krukken, een rolstoel of een badgreep. U kunt de hulpmiddelen lenen of huren. Kijk op de website voor meer informatie over het aanbod en de service.
Expertisecentrum Vegro voor thuiszorghulpmiddelen zoals rolstoelen, rollators, bedverhogers, douchekrukken en rugsteunen.
Personenalarmering is er voor iedereen die met een veilig gevoel thuis wil blijven wonen. Bent u bijvoorbeeld minder goed ter been, bang dat u in huis valt of heeft u andere zorgen over uw mobiliteit? Dan kan personenalarmering voor u een goede oplossing zijn. Ook voor mantelzorgers of voor uw kinderen is het vaak een prettig idee dat er snel gereageerd wordt wanneer u hulp nodig heeft.
In de Slimotheek leent u slimme hulpmiddelen voor veilig en comfortabel wonen. Voor uzelf, of voor iemand voor wie u zorgt. Denk aan bijvoorbeeld een robotstofzuiger, een kalenderklok, een slimme deurbel, een eenvoudige mobiele telefoon of een makkelijke afstandsbediening.
U kunt een afspraak maken voor meer informatie over een product door een mail te sturen naar slimotheek@haarlemmermeer.nl. Voor Hoofddorp of Nieuw Vennep kunt ook bellen naar Allerzorg: 0252 – 785 173. Voor Badhoevedorp kunt u bellen naar De Meerwende: 020 – 247 0100
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.