Inburgering

Welkom in onze gemeente! Komt u van buiten de EU en nieuw in Nederland wonen? Dan bent u verplicht om de Nederlandse taal te leren spreken, lezen en schrijven. Ook moet u weten hoe mensen in Nederland met elkaar wonen en leven. Dit heet inburgeren. Wij helpen u graag op weg. Kijk voor meer informatie op de website van onze gemeente.

Welkom in onze gemeente! Komt u van buiten de EU en nieuw in Nederland wonen? Dan bent u verplicht om de Nederlandse taal te leren spreken, lezen en schrijven. Ook moet u weten hoe mensen in Nederland met elkaar wonen en leven. Dit heet inburgeren. Wij helpen u graag op weg. Kijk voor meer informatie op de website van onze gemeente.

Gemeente Haarlemmermeer

Voor contact en openingstijden van de gemeente en alle servicepunten.

Voor vragen over werk, uitkering en inkomensondersteuning, jeugdzorg, schuldhulpverlening, mantelzorg, Wmo-voorzieningen, gehandicaptenparkeerplaats en -kaart en begeleiding/ondersteuning bij het huishouden.

Website
www.haarlemmermeer.nl
Telefoonnummer
0900 18 52

Inburgeren

Website
www.inburgeren.nl

Een taalcoach helpt u oefenen met de Nederlandse taal.

Het begint met taal - Taalcoach

Website
www.hetbegintmettaal.nl/vind-je-taalcoach

Misschien kunt u uw diploma laten erkennen. Dan vindt u makkelijker werk of een vervolgopleiding. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Rijksoverheid - Buitenlands diploma erkennen

Website
Rijksoverheid - Buitenlands diploma erkennen

Als vluchteling mag u een opleiding volgen. Dan is het makkelijker om een baan te vinden.

  • Het UAF helpt vluchtelingen bij werk en studie.
  • Op de website Werkwijzer Vluchtelingen staat informatie over de regels.

UAF

Studie en werk voor hoger opgeleide vluchtelingen

Website
www.uaf.nl
E-mailadres
info@uaf.nl
Telefoonnummer
030 252 08 35

Werkwijzer Vluchtelingen

Website
Werkwijzer Vluchtelingen

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555