Vraag hulp aan de Sociaal Raadslieden van MeerWaarde. Zij weten alles van wetten en regels. Hun hulp is gratis. U kunt een afspraak maken voor het spreekuur bij een van de Informatiepunten/PlusPunten. Er is ook een telefonisch spreekuur.
Hulp op sociaaljuridisch gebied.
Kijk op de website voor alle locaties, contactgegevens en inloopspreekuren.
Kunt u de gemeentebelastingen niet betalen? Bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing of onroerendezaakbelasting? De gemeente kan de belasting kwijtschelden. U hoeft dan niet te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen als u een laag inkomen heeft en geen spaargeld. Vraag de gemeente om meer informatie.
Moet u wel betalen? U kunt dit ook in delen doen. Lukt dit niet? Dan kunt u misschien een andere afspraak maken met de gemeente over de betaling. Dit heet een betalingsregeling.
U kunt bij verschillende mensen terecht voor hulp bij uw aangifte:
Of ga langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Bent u het niet eens met een beslissing van de overheid? Dan kunt u bezwaar maken. Heeft u dat gedaan? En bent u het niet eens met de beslissing daarover? Dan kunt u in beroep gaan. U kunt dit eventueel met een cliëntondersteuner doen. Heeft u een klacht over de hulpverlener? Neem dan contact op met de hulpverlenende organisatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Hulp op sociaaljuridisch gebied.
Kijk op de website voor alle locaties, contactgegevens en inloopspreekuren.
Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Heeft u post gekregen van bijvoorbeeld de gemeente of Belastingdienst? En begrijpt u niet wat er in de brief staat?
U kunt hulp krijgen bij de PlusPunten, het Informatiepunt Digitale Overheid, een Financieel café en de stichting MEE. Speciaal voor jongeren is er het Jongeren Informatie Punt.
Hulp nodig bij het op orde brengen van uw financiële administratie? Een afspraak kun je maken door een mail sturen aan ta.haarlemmermeer@humanitas.nl of bellen met een van onze coördinatoren 06 - 514 65 859 of via ons contactformulier op de website.
Advies nodig bij uw administratie? Het Financieel café is er voor u.
Organisatie voor gratis en vrijblijvend advies en informatie voor jongeren van 12 tot en met 23 jaar over onderwerpen zoals werk, onderwijs, drugs, geld, wonen, rechten, gezondheid, seks en vrije tijd. Je kan een vraag stellen via de website, de mail, WhatsApp, de telefoon of bij het inloopspreekuur.
Welzijnsorganisatie in gemeente Haarlemmermeer. Ondersteunt inwoners om knelpunten te signaleren, te voorkomen en zelf aan te pakken, en grip te krijgen op de situatie.
Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.
Advies nodig bij uw administratie? Het Financieel café is er voor u.
Advies nodig bij uw administratie? Getrainde vrijwilligers kunnen u helpen.